Over Webinar Risicocommunicatie "Wat we leren van de Masterclass risicocommunicatie in Covid-19 tijden van Rutte"

Webinar Risicocommunicatie "Wat we leren van de Masterclass risicocommunicatie in Covid-19 tijden van Rutte"

Kijk hier de webinar terug.

 

De webinar Risicocommunicatie wordt gegeven door Professor dr. A. Opperhuizen op dinsdag 23 juni en start om 15.30 uur tot 16.30 uur.

“Economie en volksgezondheid zijn geen tegengestelde zaken” was een geniale zin van premier Rutte medio maart van dit jaar toen duidelijk werd dat de maatregelen tegen Covid-19 verspreiding grote consequenties zouden gaan hebben voor burgers en bedrijven. Volksgezondheid ten koste van economie, of privacy, of sociaal gedrag in verpleeghuizen of horeca, of dierenwelzijn bij het ruimen van nertsen, en nog zoveel meer. Allemaal belangen waar mensen, groepen, organisaties opvattingen over hebben. Opvattingen over de maatregelen, maar als amateur viroloog ook over de aard en de mate van het risico. Maar de risicobeleving van een horecaondernemer die angst heeft voor het voorbestaan van zijn restaurant, heeft in de Covid-19 crisis ook andere belangen dan die van een kwetsbare oudere in een zorginstelling. De Covid-19 crisis geeft aan dat bij een virus-pandemie niet 1, maar een groot scala van risico’s tegelijkertijd speelt. Er zijn talloze soorten belangen in het geding, en bij al die belangen die in het geding zijn is de uitkomst onzeker. En dat is niet specifiek voor Covid-19, het geldt voor alle soorten risico’s waar mensen, en zeker toezichthouders mee geconfronteerd worden. Risicocommunicatie gaat niet al lang niet meer alleen over feiten en het uitleggen of overtuigen. Het gaat ook over opinies en belangen die in het geding zijn, over percepties en acceptatie, over betrouwbaarheid en schuld, over maatschappelijke doorwerking, over opvattingen in media en sociale netwerken, en over handelingsperspectieven. In dit webinar gaan we in op de masterclass van Rutte, op de onmogelijkheid om ‘perfect’ te communiceren, en vooral op kansen die een goed onderbouwde risicocommunicatiestrategie biedt om het ‘goed’ te doen. En daarbij zien we al snel dat risicocommunicatie eigenlijk moeilijker wordt als het risico kleiner is, dat een goede strategie gebaseerd op 7 pijlers houvast biedt aan organisaties in bij crisis en incidenten, en in vredestijd.

U kunt zich via deze link aanmelden.

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Sluiten